CONCERT KONINKLIJKE HARMONIE ST. CECILIA 1836 VAALS EN HARMONIE EXCELSIOR NIJSWILLER
Zaterdagavond jl.: een volledig bezette “Obelisk” en één groot harmonie-orkest. Klokslag 20.00 uur trappen de beide presentatoren, president Jo Kern (St. Cecilia) en Roger Hornesch (secretaris Excelsior) af voor een gezamenlijk concert onder het thema “VAN A NAAR B, van kameel tot ruimteschip” door de Koninklijke Harmonie St. Cecilia 1836 Vaals en Harmonie Excelsior Nijswiller onder leiding van hun respectievelijke dirigenten Patrick Sporken en Luc Scholtes.
Er was een speciaal welkom voor (scheidend) burgemeester Reg van Loo met echtgenote, die alle jaren in het ambt alle concerten van de harmonie bij woonde. Niet slechts uit plichtpleging, maar zeker ook omdat hij het culturele leven in de gemeente een warm hart toedraagt. Speciaal welkom was er ook voor de ereleden en erebestuursleden van beide verenigingen, de donateurs en de voor de harmonie zo belangrijke Club van 100.
In het kader van het gekozen thema passeerden alle mogelijke vervoersmiddelen in zorgvuldig uitgekozen muziekstukken de revue. Als eerste de legendarisch luxueuze internationale trein van Parijs naar Istanboel, de “ORIENT EXPRESS”, op muziek van Philip Sparke, gevolgd door de compositie “CROSSROADS” van Carl Wittrock over de Zwitserse rivier de Aare, tot het tijdperk van de aanleg van wegen belangrijk handelsknooppunt. Daarna het futuristische “STAR TREK” als symfonische suite van Michael Giachino over de toekomst van de ruimtevaart. De dramatische ondergang van de onzinkbaar geachte “TITANIC” (muziek van James Horner) en het verhaal van de teloorgang van het voormalige cruiseschip de SS America voor de kust van Fuerteventura sloten het deel vóór de pauze af. Het concert omvatte meerdere genres en muziekstijlen van symfonische blaasmuziek tot pop, chanson en bigbandrepertoire. Het gedeelte na de pauze startte met door op muziek gezette ervaringen van een debuterende straaljagerpiloot in het muziekwerk “FLIGHT” van Benjamin Yeo, contrasterend gevolgd door de trage tred van het kameel in “CAMEL WALK” van Erik Yggeseth (fagotsolo Marjolein Quodbach). Soms is de ware inhoud en/of achtergrond van een muziekwerk verrassend, zoals bij het chanson “LA BICYCLETTE” van Yves Montand op muziek van Francis Lai. Niet het romantische decor van de Franse “campagne”, maar het verhaal van de verliefdheid van het Joodse onderduikerskind Elie (Pierre) Barouh, dat werd gespaard voor de gruwelen van WOII. “APOLLO 11, MISSION TO THE MOON” van Otto M. Schwarz, is het muzikale verhaal van de start, de reis en uiteindelijk de landing op de maan van de Eagle en de eerste voetstappen op de maan van Neil Armstrong, compleet met historisch geluidsfragment. Natuurlijk mag ook hét vervoermiddel bij uitstek, de auto, niet ontbreken. De auto was vertegenwoordigd in “CARS”, de Disney-animatiefilm met muziek van Randy Newman. Ook het laatste nummer “99 LUFTBALLONS” (van de popgroep NENA) kent, anders dan op het eerste gehoor, een heel andere inhoud dan gedacht. Het nummer is een regelrechte protestsong tegen het besluit in 1979 tot plaatsing van kruisraketten in Duitsland. Aanleiding: van West-Berlijn over de muur naar Oost-Berlijn vliegende ballonnen tijdens een concert van de Rolling Stones in 1982. Toevalligheid? Precies deze avond van het Grenzeloos-concert viel 30 jaar geleden de Berlijnse muur. Na een staande ovatie voor het orkest en beide dirigenten was er natuurlijk een toegift: Als ode aan de uitvinder van de zeppelin, Graf Ferdinand von Zeppelin: de mars “GRAF ZEPPELIN” van Carl Teike.
Traditiegetrouw was er de roos voor die jonge muzikanten van de koninklijke harmonie die voor het eerst bij een groot concert mee musiceerden: klarinettiste Ellen Dedreu, trompettiste Noa Didden en slagwerker Tijn van der Pluijm. Zo blijven er gestaag jonge muzikanten instromen in de grote harmonie. Mooi resultaat van de eigen professioneel opgezette muziekopleiding.. Er wacht nog een hele schare jonge muzikanten op deze belangrijke stap. De beide presentatoren complimenteerden de besturen van beide verenigingen voor de prima gezamenlijke organisatie, beide dirigenten voor hun vakkundig werk en goede samenwerking en alle muzikanten voor hun inzet en kameraadschappelijke omgang.
Er was dank voor bloemenvereniging “Floralia” voor de florale “herfst”-aankleding van de bühne. Voor de dirigenten Patrick Sporken en Luc Scholtes waren er biermandjes en voor ere-dirigent Gerhard Sporken, die bij springt als dat wordt gevraagd, deze keer voor de pianopartijen, was er eveneens een bierlekkernij. Al met al een muzikaal succes door gezamenlijke inzet, goede verstandhouding en prima samenwerking met winst voor de individuele muzikant, beide harmonieën en het publiek.
En wat is belangrijk bij het maken van muziek? Samen plezier beleven bij de voorbereiding, plezier bij de uitvoering, dat ook uitstraalt naar het publiek en plezier na afloop. En laat de after-party maar aan de “moeziek”over!
