HUB DEITZ CARNAVALSREVUE 2025 “ ’T IS POT WIE DÈKKEL ”
DE “MAKING OFF”
Wie de HUB DEITZ CARNAVALSREVUE als een soort van geoliede machine ieder jaar weer over bühne ziet rollen, zou haast denken, dat het in de loop der jaren allemaal vanzelfsprekend van opzet en afloop is. Niets is echter minder waar dan dat. De harmonie werkt ieder jaar weer vanaf nul aan een zorgvuldig en door velen gedragen proces naar een geheel origineel nieuwe uitvoering. Het is m.i. aan de tijd om na meer dan 20 steeds op zich staande revues eens de MAKING OFF (“Wie weëdt zoejet noen jemaat?”) eens te beschrijven.
Het askruisje is nog niet verbleekt en de snoeppapiertjes nog niet van straat geveegd, of de leden van de HUB DEITZ CARNAVALSREVUE-commissie ( Huub Zegers, Eric Volders, Tanja Gouders, Jules Louvenberg, Manuela Crutzen, Michael Wassermann en Jo Kern) steken al weer voor de eerste keer de koppen bij elkaar om allereerst te evalueren, de verbeterpunten te benoemen en dan onder het genot van een drankje en een hapje alle gezamenlijke creativiteit “in de groep te gooien”. Dat is na zoveel revues geen sinecure: “Wat hebben we nog niet gehad? Waar zijn we nog niet geweest?”. Ieders inbreng wordt gewogen en er gaan wel meerdere van die gezellige maar intensieve overlegmomenten overheen, voor er een basis is gevonden om daar een thema en de aanvang van een verhaal van te maken. Geen enkel idee wordt te gek, vreemd of niet maakbaar, geacht. Alles mag, of het kan, zien we dan wel. Mogelijke sketches, spectaculaire scènes, sjtiemoeng, titel, personages, hoe gaan we het verschil maken tussen het eerste en tweede bedrijf (kenmerk van de revue), volgen. De eerste scènes worden provisorisch op tekst gezet. Muziekstukken worden geselecteerd. Solisten worden gepast bij de muziek of ook soms andersom en er worden dans-acts bedacht. Voor de acteurs worden de geschikte rollen geselecteerd om er typetjes van te gaan maken. Er wordt naar nieuwe acteurs en zangsolisten uitgekeken. Kortom, de revue-commissie brengt ballen aan het rollen, zet mensen aan het denken, zet mensen aan het werk, polst mensen of ze een bijdrage willen leveren. En dat allemaal binnen die grote moeziek-familie. Het script groeit, zowel verhaal als tekst, tot en met de passende muziek- en dansstukken. Dan volgen de kostumering, de attributen, de decorstukken en gaan creatieve makers, en voor sommige zaken de inkoper, aan het werk. De invulling van het LED-scherm is een apart verhaal. Als het verloop van het verhaal duidelijk is, gaan de acteurs in de kostuums en worden er foto’s (Mireille Prange) en films (Michael Wassermann) gemaakt en kan Eric Volders aan het werk om er een boeiende beeldende ondersteuning als decor van te componeren. À propos componeren: niet alle uitgezochte muziekstukken zijn voor harmonie-uitvoering te koop. Dan gaan de arrangeurs Fred Deitz, Patrick Sporken en Eric Volders aan het werk. De zangsolisten gaan hun huiswerk doen, er worden voor de dansers choreografieën bedacht, o.a. door Maaike Cima, waarna men kan gaan repeteren. De eerste leesrepetities van de acteurs staan in het teken van “schrijftekst is niet altijd meteen spreektekst”. De teksten en de rollen groeien tot men toe is aan oefenen op de bühne: “Wie loopt hoe, wanneer en waar”. Dan wordt uiteindelijk het definitieve script met alle bewegingen op de bühne, geluid, licht, muziek-en dansnummers, voor iedereen vervat in een draaiboek (Marjo Zegers), zodat zij samen met Floor Wassermann de uitvoeringen vanuit de coulissen in goede banen kan leiden. De laatste week vóór de eerste uitvoering is er volop actie: Onder leiding van “bouwmeesters” Huub Zegers en Jacques Pelzer wordt de bühne (grote en kleine) in gereedheid gebracht. Zo’n 20 mannen en vrouwen zijn anderhalve dag in de weer om de bühne speelklaar te maken: LED-scherm installeren, een camera voor life-beelden, decorstukken plaatsen, vóórbühne aanbrengen, zitelementen voor het orkest plaatsen. Tegelijkertijd worden ook de kleedkamers in gereedheid gebracht, zodat alle kostuums e.d. op de juiste plaats hangen en wordt de zaal ingericht met de tafels en genummerde stoelen. In dezelfde week wordt er twee keer generaal gerepeteerd: de ene avond het eerste bedrijf, de tweede avond het tweede bedrijf: tekst, muziek, zang, dans, geluid (micro’s en headsets), licht en de synchrone afloop op het LED-scherm. En dan zijn er nog twee spannende dagen in afwachting van het eerste sein “haal het doek maar op”! En wat er toen gebeurde: U hebt het (hopelijk) zelf mogen zien, horen en meemaken in de HUB DEITZ CARNAVALSREVUE 2025:
“ ’T IS POT WIE DÈKKEL ”.