Kippenvel

Kippenvel bezorgde Bruno Herff met zijn Jeugdharmonie van de Koninklijke Harmonie St. Cecilia 1836 Vaals een volle uitvoeringszaal “de Obelisk” met de uitvoering van zijn musical “Magic MusicAL” op zondagmiddag 29 mei jl. Op vrijdagmiddag hield deze musical al zo’n 400 basisschoolleerlingen 2 uur lang in de ban.

De musical was af

De musical was dan ook in alle opzichten AF. Prachtige muziek, die op heel toegankelijke manier de sfeer van de verschillende soorten muziek, waaruit de musical bestond, wist te treffen. Een goed verhaal van Steffie Crumbach, die hoofdrolspeelster Charly (Chantal Zegers) op zoek stuurde naar de magie van de muziek, een zoektocht door The Big Apple New York, die voerde langs een jazzkelder met een improviserend jazzcombo, een bierkelder met Beierse Stimmungsmusik, Little Italy, de Italiaanse wijk met een operazingende pizzabakker, een Griekse bruiloft, compleet met sirtaki, Chinatown, waar Chinese straatmuzikanten Charly laten kennismaken met de Chinese muziek, Central Park, waar de zwarte trommelaars hun ritmische kunsten de vrije loop lieten, het Joodse museum met klezmermuziek als omlijsting van een vernissage en de New Yorkse Subway, waar de rappers in onvervalst Völser plat hun teksten rapten.

E

en bühne, die met materialen uit het o­nuitputtelijke depot van Dhr. en Mevr. Hombsch en de grote creatieve geesten van enthousiaste Jeugdharmonievaders telkens verrassend van beeld wisselde. Kostuums, die door Jeugdharmoniemoeders zorgvuldig gekozen en passend waren gemaakt. Een regie (door Huub Zegers), die van een stel jonge honden een gedisciplineerd, geconcentreerd en tekstvast ensemble wist te maken. Perfect geluid, weer verzorgd door technicus Joep Trott, die er door uitstekend materiaal en goede communicatie vanuit de geluidskamer naar de bühne (Marjo Zegers) voor zorgde dat de zaal van goede klank en mooi geluid werd voorzien. Aan de lichtmachine zat Michael Wassermann om het decor van de juiste sfeer te voorzien en de spelers waar nodig in het spotlight te zetten. Het werd uiteindelijk een productie waaraan door alle geledingen van de harmonie heen werd meegewerkt en waar van het kleinste tot het grootste radertje ieders bijdrage waardevol was. Vanuit de grote harmonie was er muzikale ondersteuning waar nodig. Roy Packbeers regelde, ritselde, improviseerde, liep de benen onder zijn lijf vandaan om zowel grote zaken als kleine details voor elkaar te krijgen. Eric Volders bedacht, ontwierp en vervaardigde logo en poster. Marco Fröhling regisseerde het programmaboekje waarvoor menigeen als advertentieverkoper op stap ging. De opbouwploeg, de opruimploeg, ieder leverde zijn of haar bijdrage. En waartoe een vereniging dan in staat is, en in het biezonder met jonge mensen, heeft deze musical in alle opzichten bewezen. Talenten worden geboren, talenten o­ntluiken, in jonge mensen worden vaardigheden geactiveerd, die ze wellicht zelf niet hadden vermoed. En de toeschouwers en toehoorders genoten en dankten met een staande ovatie. Wat een ervaring om dat op de bühne te mogen beleven. Welverdiend en een geweldig compliment waard.

Voor volledigheid nog de volledige cast:

Acteurs (en orkestleden):

Charly: Chantal Zegers.
Verteller: Wendy Zegers.
Antiekhandelaarster Anna Jenson: Linn Staps.
Mathew: Lorenz Sparrenberg.
Gustl: Nadine Schoonbrood.
Pizzabakker Alfonso Gianti: Maurice Delnoye.
Kostas Souvlaki: Sean van Horck.
Maria (Griekse bruid): Vivian Pelzer.
Isidor: Lino Lemmer.
Mevrouw Souvlaki: Michelle Heindrichs.
Meneer Souvlaki: Eva Marnette.
Museumdirecteur: Ivana Kroonen.
Ling: Anne Hermans.
Jun: Nathalie Falot.
May: Yael Ottenhof.
Afrikaanse trommelaars: Lasse Lemmer, Ritch Pelzer, Kay Bisschoff, Cindy Smeets, Fred Knols.
Special guest: de sympathieke Ghanese trommelaar Kwasi Esson Nunoo.
Rappers: Tom Staps, Lasse Lemmer, Sina Sparrenberg en Luka Duffhaus.

Overige orkestleden en figuranten:

Sax-alt: Mariel Pelzer, Manuela Crutzen.
Sax-tenor: Patty Schouren, Claudia Crumbach.
Dwarsfluit: Sophie Sparrenberg, Lyn Brock, Pascalle Reuter, Johan Krom.
Hobo: Maaike Driever.
Klarinet: Niels Hermans, Marco Fröhling, Kilian Hecking, Victor Carlier, Sharon van Horck.
Trompet: Julius Duffhaus, Marco Gulpen, Rico Schijns, Roland Roijen.
Trombone: Ramon Bertrand, Maurice Delnoye.
Bariton: Roy Packbeers.
Keyboard: Eric Volders.
Bas: Hans Crumbach.
Slagwerk Cindy Smeets, Fred Knols, Lasse Lemmer, Clemens Pelzer.

Geluid: Joep Trott.
Licht: Michael Wassermann.

Decors: Dhr. en Mevr. Hombsch, Roy Packbeers, Henk van Horck, Uwe Hellenbroich, Wolfgang Schucke, Gert Haller, Clemenz Pelzer.

Kostuums: Babette Lemmer, Doris Crumbach, Aukje Hornstra, Simone Sparrenberg. Grime: Andrea Heindrichs, Margo Kroonen, Birgit Knols.

Bezetting: Steffie Crumbach.

Repetitieplanning: Steffie Crumbach.

Technische assistentie: Marjo Zegers, Anja van Horck.

Regie: Huub Zegers, Steffie Crumbach.
Script: Steffie Crumbach.

Compositie en muzikale leiding: Bruno Herff.