De ideale kweekvijver voor talent Na de blazersklas, maak je de overstap na de jeugdharmonie. De jeugdharmonie is hét opleidingsorkest voor de harmonie. Makkelijke en moderene muziek met veelal jeugdige leden samen oefenen en uitvoeren.

Wie eens mee wil maken hoe muziekbeoefening door kinderen wordt beleefd, kan altijd de repetitie van de jeugdharmonie op donderdag bezoeken. Op een ontspannen en toch serieuze wijze oefenen -onder deskundige begeleiding- vele jeugdleden in de leeftijd van 9 tot 14 jaar. Op deze manier is het mogelijk de jeugdleden én leerlingen muzikaal, cultureel en sociaal te vormen zodat zij later hun plaats in het “grote” harmonieorkest goed kunnen invullen. Tevens is het samen musiceren in de jeugdharmonie een ideale aanvulling op hun muziekopleiding. Met deze ervaring op zak kunnen alle muzikanten op een gegeven moment doorstromen naar het grote harmonieorkest.

Bij concerten wordt de jeugdharmonie vaak uitgebreid met enkele gevorderde muzikanten. Dit heeft een tweeledig doel; enerzijds leren de kinderen van wat ze zien en horen van de gevorderden en anderzijds kun je het orkest aanvullen met instrumenten (vaak zwaarder en groter) die men in een jeugdorkest niet vaak ziet. Dit levert in veel gevallen een ideale mix van jeugdig enthousiasme en ervaring op. In dit verband mag zeker het jaarlijkse jeugdmuziekkamp niet worden vergeten waar de jeugd van de “Moeziek” muziek en ontspanning met elkaar verbindt.