Voor de tweede officiële keer speelden zaterdag 2 november 2013 jl. de beide harmonieën St. Cecilia 1836 Vaals en St. Catharina Lemiers hun gezamenlijke GRENZELOOS-concert.

80 muzikanten, in toom gehouden door 2 dirigenten, boden het talrijke publiek in de “Obelisk” een concert dat stond als een huis. Bij de keuze van het repertoire was de lat weer iets hoger gelegd, geheel conform de afspraak samen toe te werken naar hoger niveau, en ook de repetitie-aanpak had duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Het orkest straalde zelfvertrouwen en musiceerplezier uit en de toehoorders genoten navenant. De ouverture zette meteen de toon: een flitsende compositie “THE MUSICMAKERS” van blaasmuziekcomponist par excellence Alfred Reed. In de driedelige compositie van Reed’s leerling Robert W. Smith “SONGS OF SAILOR AND SEA” verklankte het orkest de fascinatie van de mensheid voor de zee en de eeuwenlange strijd van de zeelieden met de machtige golven. In de zarzuela “LA LEYENDA DEL BESO” van de Spaanse componisten Soutullo en Vert, door Douglas McLain gearrangeerd tot een symfonische suite wist het orkest met Spaanse melancholie en Spaans temperament bijzonder te bekoren. Na deze zarzuela, Spaanse opera, werd het concert voortgezet met filmmuziek uit de computeranimatiefilm “HOW TO TRAIN YOUR DRAGON” van de Britse componist John Powell. Muziek in Keltische en Schotse stijl verhaalt in een symfonisch portret het avontuur van een jonge Viking-drakenjager en zijn vriendschap met een draak.

Na de pauze contrasteerde het concert van de laat-middeleeuwse compositie van King Henry VIII “PASTIME WITH GOOD COMPANY” naar een voornamelijk jazzy repertoire. Er volgde de jazz-song “MISTY” van jazzpianist Erroll Garner, als trombone-solo, zeer sfeervol vertolkt door Egon van der Meulen. Met de compositie “CHILDREN OF SANCHEZ” van jazzmusicus/bugelspeler Chuck Mangione stond andermaal filmmuziek op het programma.

De gelijknamige film met Antony Quinn in de hoofdrol vertelt de struggle for life van een Mexicaanse boer en zijn gezin in de slumps van Mexico City. Mangione wist in zijn muziek bij deze film uit de indrukwekkende filmbeelden de sterkste gevoelens boven te halen. Ed Klein op bugel en Marco Fröhling op alt-saxofoon speelden op zeer beeldende wijze de soli. In een jazzy repertoire past natuurlijk als geen ander jazzmusicus/klarinettist Benny Goodman, the King of Swing. In “MEMORIES OF BENNY GOODMAN” heeft de Japanse arrangeur Noahiro Iwai verschillende van Goodmans bekendste melodieën “verpakt”. Een pakkend, swingend werk waarin klarinettist Pedro Huits excelleerde. Deze keer maakte ook een nummer met zangsolo deel uit van het programma. Er was gekozen voor “FEELING GOOD”, voornamelijk tot een bekende song gemaakt door Nina Simone in de 60er jaren en recent door de bekende Canadese zanger Michael Bublé. En wie kan deze zangsolo beter voor zijn rekening nemen dan Maurice Delnoye, compleet met bijpassende outfit. Het concert werd afgesloten met veel temperament en ritme in “CONGA DEL FUEGO NUEVO” van de Mexicaanse componist Arturo Marquez, waarmee het concert groeide naar een apotheose, die door het aanwezige publiek met een daverende staande ovatie werd beloond.Er waren bloemen voor de solisten en rozen voor de eerstelingen op een Grenzeloos-concert, Floortje Wassermann (2x vergeten), Jules Louvenberg, Nadine Bruls, Bente Hompesch, Daniel Schmidt en Bart Colyn. Uiteraard ook bloemen en complimenten voor de beide dirigenten, want deze beide dirigenten Gerhard Sporken en Loek Paulissen hebben voortreffelijk werk geleverd: beide harmonieën weer muzikaal dichterbij elkaar en naar een hoger plan gebracht. Ondanks het feit dat voorzitter Ed Klein met enig leedwezen moest meedelen dat zijn harmonie het predikaat Koninklijk Erkend van overheidswege niet meer mag voeren, kan de samenwerking tussen harmonie St. Catharina Lemiers en de Koninklijke Harmonie St. Cecilia Vaals niet meer stuk. De basis is op een degelijk fundament gelegd en men gaat eensgezind samen op naar GRENZELOOS 2014.