STAANDE OVATIE VOOR DE KON. HARMONIE ST. CECILIA IN AMSTERDAM

Na een uitermate geslaagd concert in de Bachzaal van het conservatorium van Amsterdam was er een spontane staande ovatie voor de Vaalser koninklijke harmonie, die in de imponerende akkoestiek van deze concertzaal grote indruk bij het Amsterdamse publiek en de leden van de organiserende harmonie Groot Excelsior maakte.

Het was het bijna slot van een zeer geslaagd tegenbezoek dat de harmonie in het kader van de “Ontmoetingen-concerten” maakte aan Muziekvereniging Groot Excelsior Amsterdam. De dag begon vroeg. Om 08.00 uur vertrokken twee bussen met muzikanten en supporters richting hoofdstad. De reis verliep voorspoedig en zonder oponthoud onderweg arriveerde men keurig op tijd op het Rokin om daar opgewacht en welkom geheten door leden van Excelsior over te stappen op de rondvaartboot voor een interessante en vooral gezellige rondvaart door de Amsterdamse grachten en een gedeelte van het havengebied. Kenmerkend voor de hele reis was overigens het goede humeur en de uitstekende stemming waarmee men die dag op stap was. Na de rondvaart stond Groot Excelsior andermaal klaar voor het gezelschap om groepsgewijs interessante plekken van de Amsterdamse binnenstad te verkennen. Wat interessant, dan wel belangrijk was, werd groepsgewijs geturfd en zo passeerde men zowel het begijnhof als de wallen, de Kalverstraat als de open galerij met de grote schuttersdoeken van het Historisch Museum, de kermis op de Dam als de Chinese buurt. Na afloop van de stadswandeling vertrokken de muzikanten naar Osdorp om er de laatste voorbereidingen voor het avondconcert te treffen en samen met de leden van Excelsior de maaltijd te gebruiken.

Om half zeven werd vertrokken naar de Bachzaal waar om acht uur het concert werd geopend door Groot Excelsior. Excelsior neemt op 28 november a.s. onder leiding van hun (Limburgse) dirigent Frank Steeghs deel aan het bondsconcours en voor hun was dit concert tevens de try-out van de twee concoursstukken. Na de pauze was het de beurt aan de “moeziek”, die samen met dirigent Gerhard Sporken een spectaculair repertoire had gekozen, zeker passend in deze akkoestisch zo imponerende ruimte. Voor het spelen van het eerste werk bood president Jo Kern aan collega-voorzitter Paul Stubee voor de genoten gastvrijheid een muziekstuk aan, wellicht symbolisch voor het gewenste succes bij hun deelname aan het aanstaande concours: zo indrukwekkend musiceren dat de muren van Jericho er opnieuw bij zouden instorten: het stuk Jericho van de Belgische componist Bert Appermont. Achtereenvolgens werden gespeeld: Rushmore van Alfred Reed, Hobbits uit de “Lord of the Ring” van Johan de Meij, Happy and glorious van Derek Bourgeois, Klezmer Suite van Bruno Herff en het altijd weer indrukwekkende El Camino Real van Alfred Reed.Het publiek was zeer enthousiast hetgeen resulteerde in een toegift en een staande ovatie.

Na afloop van het concert toog men samen te voet enkele straten verder naar het bekende etablissement cafe Wildschut, waar tot 01.00 uur nog samen in uitgelaten stemming de bloemetjes werden buitengezet, hetgeen een van de Amsterdammers de uitspraak ontlokte: “En ze kunnen nog goed zingen ook!” In de vroege zondagochtend kwam het gezelschap weer in Vaals aan. Gezien de mailtjes die inmiddels al weer vanuit Amsterdam zijn ontvangen, was dit zeker niet de laatste ontmoeting tussen Cecilia en Excelsior.

Vaalser Weekblad