Er was na afloop van een uitermate geslaagd najaarsconcert zaterdag jl. in de “Obelisk” een staande ovatie voor dirigent Patrick Sporken en de Koninklijke Harmonie St. Cecilia 1836 Vaals. Het thema “VROUWEN” werd zeer gevarieerd vertaald in prachtige muziekstukken. Voor en na de pauze leverden LOS CATASTROFOS een bijdrage met markante vrouwen uit hun repertoire, met o.a. Marietsebiel, vrouwen uit de “buitengebieden”, May Weggen, Botermarie, de mèdsjer van Aspasia, Angela Merkel en televisiedokter Marjolein.
Het predikaat “koninklijk” getrouw werd het concert geopend met de mars “MAXIMA”, opgedragen aan toen nog prinses Maxima. Een aparte mars, waarin componist Eric Swiggers het “Adios Nonino” van Astor Piazolla verwerkte, als hint naar “de traan van Maxima” tijdens het koninklijke huwelijk. Er volgden “ELISABETH” de musical op muziek van Sylvester Levay over het tragische leven van “Sissi”, “THE WITCH AND THE SAINT” van Steven Reineke, over het droevige 16e eeuwse verhaal van de tweeling Helena en Syblla, waarvan de een werd verketterd als heks en de ander aanbeden als profetes, geheel in het teken van die tijd, waar de geboorte van een tweeling een slecht omen was.Als eerste vrouw ooit in de harmonie, mag ook Monique Deitz zich tot de markante vrouwen rekenen. Als 40-jarig jubilaris was aan haar de eer te soleren in het FAGOTCONCERT in F-DUR opus 75 van Carl Maria von Weber. Fred Deitz componeerde als cadeau voor zijn jubilerende zus Monique en zilveren jubilaris Marijn Kern een muziekstuk onder de titel “MOEZIEK IS ŌS MODDERSJPROACH” met als “Leitmotiv” de melodie van “Mieng Moddersjproach” van Jo Kern. Marijn Kern op dwarsfluit en Monique Deitz op fagot soleerden. Het stuk ontving een daverend applaus en bleek achteraf heel wat emoties te hebben losgemaakt. Een meer dan emotioneel stuk was “THE STORY OF ANNE FRANK” van Otto M. Schwarz. Deze componist beschrijft in dit werk de diverse vrolijke, verdrietige en tragische episoden uit het korte leven van Anne Frank. De diversiteit van het programma was groot. Naast muziek van Joe Hisaishi uit de Japanse animatiefilm “MONONOKE”, vertolkte de harmonie van popzangeres “ADELE” nummers uit haar album “21”. President Jo Kern maakte voor de pauze de titel van de Hub Deitz Carnavalsrevue 2018 bekend: “WOA VÖLSER JONGE”, waarna het speculeren kon beginnen.

Aan het einde, na een welverdiende toegift, waren er dankwoorden aan Bloemenvereniging “Floralia” voor de bloemversiering van de bühne, NIVO voor licht en geluid en de directie van ZERA voor de prettige samenwerking. Bloemen of een flesje wijn waren er voor de solisten Monique Deitz en Marijn Kern, voor Los Catastrofos en uiteraard voor dirigent Patrick Sporken. Een roos was er voor Nicky Krull, Caroline Palm en Marc Kessel, die als harmonieleden voor het eerst een groot concert meespeelden. De harmonie en het publiek genoten nog geruime tijd na van een geslaagde avond. De harmonie maakt zich nu op voor haar Ceciliafeest op zaterdag en zondag 18 en 19 november en start uiteraard ook de voorbereidingen voor de revue 2018.