Zaterdagavond 13 november jl. sloot het gemengd koor St. Jozef Vaals o.l.v. dirigente Renate Rothbauer haar gouden jubileum af met een uitvoering van de “Missa Simplex”van Piet Stalmeier, samen met de koninklijke harmonie St. Cecila 1836. De Limburgse componist Piet Stalmeier, weliswaar geboren in Denekamp, maar sinds zijn 7e levensjaar woonachtig in Hoensbroek, componeerde deze mis voor gemengd koor en harmonieorkest in 1986. Stalmeier was een zeer bekend musicus, dirigent en muziekpedagoog. Hij leidde o.a. de harmonieorkesten van de staatsmijnen Laura en Emma, het mijnkoor Laura en mannenkoor St. David Simpelveld en het Rumpens mannenkoor. Hij doceerde aan de conservatoria van Maastricht en Tilburg en was directeur van de Hoensbroekse muziekschool. Hij had zijn hart vooral verpand aan de blaasmuziek.

Zijn “Missa Simplex” is een eenvoudige compositie met makkelijk te volgen melodielijnen en themata, die voor de toehoorder mooi in het gehoor liggen en de sfeer van de tekst van de vaste gezangen van de eucharistieviering in het samenspel tussen harmonieorkest en koor op de juiste devote wijze weet te raken. Uiteraard begon het gemengd koor de eucharistieviering met “Jubilate”, nog één keer jubelen, vieren en danken. Harmonie St. Cecilia vulde de kerk met de klanken van Bruno Herff’s sfeervolle “Ballad for band” en St. Jozef voerde de koraalcantate “Verleih uns Frieden” van Felix Mendelssohn Bartholdy uit met pianobegeleing van harmoniedirigent Gerhard Sporken. Samen zongen en speelden beide muziekgezelschappen het overbekende, maar steeds weer indrukwekkend klinkende “Panis Angelicus” van César Franck uit met als sopraansoliste Renate Rothbauer.

Het dirigeerstokje werd deze keer overgenomen door (Patrick) Sporken jr. Ook het koperensemble van de harmonie leverde haar muzikale bijdrage. Na de zegen en de dankwoorden van pastoor Broekhoven zetten het jubilerende gemengd koor St. Jozef en de koninklijke harmonie het muzikale puntje op de i met de uitvoering van “Abrosianischer Lobgesang”, waarmee tevens het gouden jubileum van het gemengd koor op een waardige manier werd afgesloten. Andermaal werd weer het bewijs geleverd, dat daar waar Vaalser muziekgezelschappen in muzikale uitvoering samenwerken aanzienlijke muzikale kwaliteit wordt bereikt. Overbodig te vermelden dat de bezoekers/toehoorders ook navenant hebben genoten.