Na een uitgebreide voorbereiding door de Nieuw Talent Orkest-commissie van de Vaalser harmonie is het NIEUW TALENT ORKEST VAALS afgelopen donderdagavond enthousiast van start gegaan. Een hele klus aan voorbereiding ging aan de start vooraf: Werving, het regelen van instrumenten voor alle deelnemers, financiële dekking, organisatie van repetities, vast leggen van de dirigent, etc., etc. Maar het initiatief mocht op veel optimisme en medewerking van buiten en binnen de vereniging rekenen. De harmonie omarmt met het initiatief het idee van de Friese dirigent en musicus Guus Pieksma, die samen met Annewiep Bloem het “Nij Talint Orkest “ ontwikkelde tot een compleet concept met plan van uitvoering en lesmap. De oproep van de harmonie oogstte uitgebreide reactie: zo’n 50 “nieuwe talenten” durfden de uitdaging aan om in 10 weken samen naar een presentatie-concert toe te werken, startend met nul ervaring op een instrument en veelal zonder enige notenkennis. De harmonie verzekerde zich bovendien van de medewerking van de ervaren muzikanten van de harmonie als buddy’s.

Guus en Annewiep waren speciaal vanuit Sneek naar Vaals afgereisd om de eerste repetitie zelf te leiden. Na een welkomstwoord door president Ellen von Wintersdorff werden de diverse instrumentengroepen geïnstrueerd in het gebruik van het instrument en leerde en oefende men al de eerste drie noten. Met deze drie noten en enkele ritmische varianten liet Guus Pieksma zeer vakkundig de “nieuwe talenten” voor het eerst op de grote bühne van de “Obelisk” samen spelen. Voor de meesten een heel aparte ervaring, die het enthousiasme voor het vervolg alleen maar verder deed groeien. Ervaren hoe het is om een instrument te bespelen, muziek te maken, samen te spelen, zijn de belangrijke ingrediënten van het NIEUW TALENT ORKEST. Zeker niet minder belangrijk zijn het mekaar ontmoeten, kennismaken en samen iets presteren. De kop is eraf. Vanaf volgende week neemt dirigent Patrick Sporken het stokje over en hij heeft, aanwezig bij de eerste repetitie, kunnen zien en horen, dat de “nieuwe talenten” er zin in hebben.

Wij blijven het orkest volgen.