VERRASSEND, VEELZIJDIG, VEELKLEURIG

Geheel conform de Vaalser slogan “Verrassend, veelzijdig, veelkleurig” werd het talrijke publiek zaterdagavond jl. door de koninklijke harmonie aangenaam verrast met een concert dat de veelzijdige kwaliteiten van de harmonie met een veelkleurige repertoirekeuze op heel verfrissende manier demonstreerde.

Met kleurige banners, in het kader van het aanstaande 175-jarig jubileum speciaal ontworpen door Eric Volders en Marco Fröhling, had men de bühne een feestelijk aanzien gegeven, nog aangevuld door de bloemversiering van Bloemen- en Tuinbouwvereniging “Floralia”. De harmonie had er o.l.v. dirigent Gerhard Sporken deze keer voor gekozen om t.a.v. de repertoirekeuze en de solistische uitvoering geheel uit eigen gelederen te putten. Uit eigen gelederen werden uitgevoerd “MINIATURE FOR BAND” van dirigent Gerhard Sporken, “EARTHQUAKE” van jeugdharmoniedirigent en blazersklasopleider Bruno Herff en “ATLANTICA” van Lasse Lemmer als wereldpremiëre. Dat de jeugdopleiding van de harmonie zijn vruchten afwerpt werd in dit concert nog eens duidelijk onderstreept, niet alleen door de prachtige indrukwekkende eerste compositie van Lasse Lemmer, maar ook door het solistische optreden van klarinettist Lorenz Sparrenberg en basklarinettist Lino Lemmer, beiden uit de eigen kweekvijver van de harmonie, in “SYMPHONIC SKETCHES FOR CLARINET AND BASCLARINET” van Carl Wittrock, een werk dat hoge technische eisen stelt aan de uitvoerenden. Beide solisten wisten het waagstuk meesterlijk te klaren. Lasse Lemmer leidde als instructeur van de drumband dit slagwerkensemble in een drietal stukken, “CADENCED CANON” en “STICK, STACK AND STOMP”, beide van zijn hand, en het melodische werk “CENTURION MARCH” van Morris Alan Brand. Ook Bruno Herff bewees tijdens dit concert zijn veelzijdigheid. Als componist van eerder genoemde compositie “Earthquake”, als dirigent van de Jeugdharmonie, waarmee hij twee stukken van zijn hand uitvoerde, “BALLAD FOR BAND” en “MOZART GOES WEST”, en daarnaast “SAXOPHONIC BOOGIE” van John Edmonson, waarin de jeugdige saxofoonsectie, bestaande uit Vincent Sparrenberg, Pascal van der Steen en Sander Willems, mocht soleren.

Bruno Herff excelleerde tevens als vibrafoonsolist in “TRIBUTE TO LIONEL” van Andre Waignein, een ode aan jazzmusicus, vibrafoonvirtuoos Lionel Hampton. Naast dirigent Gerhard Sporken was ook dirigent Jean Herzet (dirigent van 1970 – 1987) een veelzijdig componist. De harmonie voerde van Jean Herzet de mars “SIPPENAEKEN EN FÊTE” uit.

Uiteraard was er in het concert ook plaats ingeruimd voor meer ervaren solisten. De fagot is een instrument dat in het harmonie-orkest vaak een niet al te nuttige plaats krijgt toebedeeld.

De solisten Monique Deitz en Monique Oosterbosch plaatsten met hun fagotsoli in “TARANDUELLA” van Geert Brouwers het instrument weer eens in de schijnwerpers.

Chaim Lassowsky, die zo’n 15 jaar geleden als trompettist deel uitmaakte van de harmonie, liet de harmonie een prachtige compositie na, “THE BRAVE MATADOR”, waarin, hoe kan het ook anders, de trompet(ten) de hoofdrol spelen. De solisten Marco Gulpen, Roland Roijen en Patrick Sporken verplaatsten het publiek met spetterend trompetspel in de hartstochtelijke sfeer van de Spaanse stierenvechtenarena. Het publiek beloonde de harmonie met haar eigen componisten en solisten met een staande ovatie. Als toegift klok daarna de mars “DE MOEZIEK’, het clublied van de harmonie, gearrangeerd door Fred Deitz, wederom een muzikant/arrangeur uit eigen gelederen. Deze toegift dekte uitstekend de lading van dit “Grenzeloos”-concert: een concert met muziek en solisten uit eigen gelederen, “de jonge en de medsjer van de moeziek”. Voor de pauze maakt president Jo Kern de titel van de “Hub Deitz Carnavalsrevue”2011 bekend: “WEN ET SJWATS SJNEIJT” en onthulde het bijbehorende, weer door Eric Volders ontworpen affiche, dat zoals gewoonlijk door zijn cryptische opmaak weer allerlei stof tot speculaties biedt, evenals de titel overigens. Na de pauze onthulde de president het jubileumaffiche (van Eric Volders en Marco Fröhling) met het totaalprogramma voor de jubileumviering in 2011 en gaf daarbij enige uitleg. Het GRENZELOOS-concert van afgelopen zaterdagavond was een voorbode van dit jubileumjaar, waar de harmonie iets heel bijzonders van gaat maken. Aan het einde van het concert was er een kleine attentie voor alle solisten en bloemen voor de drie dirigenten/componisten. De traditionele roos was er voor de muzikanten die voor het eerst het jaarlijkse grote najaarsconcert met de harmonie meespelen en deze keer waren dat Beau Putmans, Melanie Töbermann, Astrid Hilgers en Vincent Sparrenberg. President Jo Kern onderstreepte nog een keer dat de bijzondere aanpak van dit GRENZELOOS-concert mede een gevolg is van het feit dat dirigent Gerhard Sporken zoveel vertrouwen in zijn muzikanten, de componisten en de solisten bezit, dat hij een dergelijk waagstuk ook aandurft. Het publiek liet die avond merken dat het van deze aanpak gecharmeerd en onder de indruk was.Hij dankte daarom het publiek voor het gulle applaus waarna er nog een gezellige nazit volgde in het Grand-café. Aanstaande zaterdagavond voert de harmonie samen met het Gemengd koor St.Jozef nog de “Missa Simplex” van Piet Stalmeier uit in de St. Pauluskerk, de week daarop wordt het Ceciliafeest gevierd en dan gaat het volle kracht vooruit naar “WEN ET SJWATS SJNEIJT”.