Tijdens het galaconcert van Koninklijk Mannenkoor Cecilia 1837 werd zowel aan het mannenkoor als aan de Koninklijke Harmonie St. Cecilia 1836 de Cultuurprijs van de gemeente Vaals uitgereikt

Binnen een maand tijd valt de Koninklijke Harmonie St. Cecilia nu de eer te beurt om andermaal een Cultuurprijs voor culturele en sociaal-maatschappelijke verdiensten aan hun palmares toe te mogen voegen.. Door de vanuit het Noord-Limburgse Venray opererende Stichting Wilhelmina Sangers Cultuurprijzen werd de harmonie genomineerd en uiteindelijk met de Cultuurprijs 2012 beloond. Een delegatie onder leiding van president Jo Kern mocht jl. dinsdag 22 mei de bijbehorende oorkonde feestelijk in ontvangst nemen.

“De prominente plaats die deze harmonie zich heeft verworven in de Vaalser gemeenschap, de hoge mate van dienstbaarheid, de bijzondere activiteiten, de aandacht en opvang voor en van jonge muzikanten, het 175-jarig jubileum en de niet-alledaagse invulling van de jubileumactiviteiten, rechtvaardigen de toekenning van deze Wilhelmina Sangers Cultuurprijs 2012”, aldus bestuursvoorzitter van de Stichting, deken Smeets.

“Het Euregionale orkest schuwt daarbij de samenwerking met zusterverenigingen en de aanpak van grotere projecten niet, getuige o.a. “Clermoretti” met John Bröcheler en “Historia Moezieka” bij gelegenheid van het 175-jarig jubileum. Belangrijke doelstelling, naast dienstbaarheid aan de lokale gemeenschap, is het hebben van plezier in het samen musiceren, het publiek vermaken, boeien en ontroeren, enthousiasme uitstralen en bij jonge mensen interesse wekken om ook een instrument ter hand te nemen”, aldus de jury-rapportage.

Aan deze Cultuurprijs is een geldbedrag verbonden van 5000,- Euro, een welkome aanvulling voor het harmonie-budget om o.a. de opleiding van jonge muzikanten en toekomstig op stapel staande grotere muzikale projecten te bekostigen.

Bravo ” Moeziek” !