JAHRESBERICHT 1922

5 maart 1922 – 12 maart 1923

BESTUUR

Ook dit jaar bleef het bestuur ongewijzigd. Secretaris en dus tevens schrijver van de kroniek was evenals in het voorafgaande jaar de heer Balthasar Erven.
Voorzitter was de heer Hubert Manns.

MUZIKALE LEIDING

De harmonie speelde nog steeds onder leiding van de Akense beroepsmusicus Wilhelm Westerop, geassisteerd door Jos. Bröcheler als ‘Vizekapellmeister’. LOF VOOR DE LEDEN Ondanks de moeilijke tijdsomstandigheden werd er veel van de leden verlangd. De kroniek steekt de leden een welverdiende pluim op de hoed: ….. Durch all diese Feste musste selbstverständlich viel geprobt werden, wodurch wieder mehr Anforderungen an die Mitglieder gestellt wurden. Ihnen gebührt an dieser Stelle einen Dank für ihre Opfer und Bereitwilligkeit, besonders denen, die 3/4 vom Tage der Arbeit widmen müssen und doch noch ihre Vereinspflichten so nachkommen. Wo ein solcher Sinn gepflegt wird, kann nur der Sache gedient resp. die Musik gefördert werden …..

BEZETTING

De ledenlijst toont dit jaar het grootste aantal leden dat de Vaalser harmonie sinds de oprichting in 1836 heeft gekend, namelijk 26 (inclusief de vaandeldrager). De bezetting is in 1922 als volgt:

1 fluit 3 hoorns 5 trompetten (Tromba)
1 hobo 2 baritons 2 bassen
1 Es-klarinet 1 trombone 1 kleine trom
5 Bes-klarinetten 2 tuba’s 1 grote trom
1 vaandeldrager

BEKENDE NAMEN

In 1922 werden Leo Maassen, Hubert Pelzer en Wilh. Meesters na de gebruikelijke proeftijd als aspirant, als volwaardig lid in de vereniging opgenomen.

STRIJKERS

Eveneens in dit jaar werden pogingen ondernomen om de bezetting van de harmonie uit te breiden met een strijkersgroep. Daartoe werden 6 violen, een altviool, een cello en een contrabas aangeschaft. De eerste repetities vonden plaats in juni 1922. De resultaten vielen echter niet mee, want tegen het eind van het jaar was alleen een kwartet in staat voor het voetlicht te treden.

DRUK PROGRAMMA

Van de leden werd heel wat inzet en inspanning geeist, want er vonden 58 repetities plaats, er werden 5 plaatselijke concerten gegeven (telkens met een ander programma), alle traditionele festiviteiten werden opgeluisterd, bij jubilea

7. Mai 1922 Promenadekonzert

1. Klar zum Gefecht, Marsch Lüdecke
  2. Jubel Ouverture Bach
  3. Am Wörther See, Walzer
  4. Lyra Polka Westerop (Dirigent)
  5. Veteranen, Marsch
  6. Finale a.d. Oper Die Töchter der Luft E. Bach
  7. La Czarine, Mazurka

27. August 1922 Sommerkonzert anl. des Geburtstages Ihrer Maj. Königin Wilhelmina

1. Wien Neerlands Bloed
  2. Abschied der Gladiatoren, Marsch Blankenburg
  3. Ouverture Die Zigeunerin
  4. Wilhelmus van Nassauwe
  5. Niederländisches Dankgebet
  6. Immortellenkranz auf das Grab Lortzings
  7. Fackeltanz B-dur Meyerbeer
  8. Waldteufeleien, Potpourri
  9. Per aspera ad astra, Marsch

van andere verenigingen was men in touw, terwijl de muzikanten bovendien bij allerlei gelegenheden in kleine bezetting moesten aantreden.
Tot troost van de huidige leden, die wel eens klachten laten horen over het drukke programma van tegenwoordig, nemen wij nog eens een volledig jaarprogramma over. Men dient er wel rekening mee te houden dat de activiteiten in de zomermaanden normaal doorgingen en er van vakantie dus geen sprake was.
Voor de leden van het bestuur kwam er nog het een en ander bij, want er werden in dit verenigingsjaar 14 bestuursvergaderingen gehouden.

ACTIVITEITENKALENDER

7 mei ’s morgens afhalen communikantjes
11.30 – 13.00 u promenadeconcert
’s avonds serenade b.g.v. gouden bruiloft
28 mei avondconcert
5 juni (Pinkstermaandag)
koningsvogelschieten met schutterij St. Paulus
11 juni processie te Holset
15 juni (Sacramentsdag)
processie in het park van pensionaat Bloemendal, gevolgd door de gebruikelijke koffietafel en daarna concert in de voortuin.
18 en 25 juni kleine en grote processie in de St. Paulusparochie
25 juni ‘Wiesenfest’ Vaalser Turnvereniging
26 juni (Kermismaandag) kerkgang verschillende Vaalser verenigingen s` avonds dansmuziek bij H. Ortmans
27 juni feestelijke opening van de tramlijn Vaals-Wylre met een bezetting van 13 man, in de avonduren optocht door Vaals door de hele vereniging
2 juli met schutterij St. Paulus naar een schuttersfeest in Wylre
23 juli avondconcert
20 aug ‘Wiesenfest’ Arbeiterverein dansmuziek bij H. Ortmans

Op 5 november 1922 werd het jaarlijkse winterconcert gegeven in de grote zaal van het patronaat aan de Kerkstraat. Medewerking verleende de toneelvereniging Dilettanten-Bond.

Het programma was als volgt:

1. Auf rauhen Pfaden zu den Sternen, Marsch Urbach
  2. Ouverture Orpheus in der Unterwelt Offenbach
  3. Finale aus Die Tochter der Luft E. Bach
  4. Immortellenkranz auf das Grab Lortzings Rosenkranz
  5. Ouverture Die Zigeunerin
  6. Lyra Polka
  7. Waldteufeleien, Melodien a. Werken von Waldteufel Reckling
  8. Rosen aus dem Süden, Walzer J. Strauss
  9. Arie aus Fallstaff Verdi
  10. Abschied der Gladiatoren, Marsch Blankenburg

Het toneelstuk, dat de Dilettanten-Bond uitvoerde, wordt niet genoemd.

Fahnenspitze, Fahnenschleife, Fahnennagel

Bij gelegenheid van het 75-jarig bestaan in september 1922 had de Einigkeits-Gesellschaft (opgericht in 1847 en dus behorend tot de oudste verenigingen van Vaals) een nieuw vaandel aangeschaft. Door de plaatselijke verenigingen werd een bijbehorende ‘Fahnenspitze + Urkunde’ aangeboden, waaraan de harmonie een financiele bijdrage had geleverd.
Een maand later werd door de Dilettanten-Bond eveneens een nieuw vaandel in gebruik genomen. De plaatselijke verenigingen schonken bij die gelegenheid en vanwege het zilveren jubileum een ‘prachtvolle Fahnenschleife + Urkunde’. Onze kroniekschrijver tekent hierbij aan: “…. Durch engere Freundschaft mit dem Dilettanten-Bund verknüpft, stifteten wir als Beweis dessen noch extra einen Fahnennagel ….”

27 aug zomerconcert b.g.v. Koninginneverjaardag

31 aug begrafenis van een lid van de schutterij

2 en 3 september 75-jarig jubileum Einigkeitsgesellschaft
zaterdag: Herrenabend
zondag: kerkgang, Frühschoppen en concert

30 sept en 1 okt 25-jarig jubileum Dilettanten-Bond
zaterdag: Herrenabend
zondag: kerkgang, wijding van nieuwe vaandel, Frühschoppen
maandag: gezellige avond

22 oktober concert in het ‘Westpark’ te Aken b.g.v. het 25-jarig bestaan van de Christl. Gewerkschaft Ortsgruppe Aachen. Het concert werd volgens de kroniek beluisterd “…. von einer tausendköpfigen Menge ….”

5 november inwijding v.d. katholieke scholen
winterconcert in het patronaat m.m.v. Dilettanten-Bond

26 dec familiefeest Dilettanten-Bond

31 dec balavond Vaalser Turnvereniging

21 jan kerkgang schutterij St. Paulus

14 jan, 11, 12 en 13 febr.dansmuziek voor de ‘Polizei & Gebrauchshunde Verein’

BRUILOFT JOS. COLLETTE

Deze bruiloft vond plaats in Lemiers en wordt als volgt beschreven:
….. Abends brachten wir ihm eine Serenade, wo wir den ‘Einzug der Gäste auf der Wartburg’ aus Richard Wagners Tannhäuser, die Ouvertüre zur Oper ‘Die Zigeunerin’ von Balfé und die Paraphrase über das Lied ‘Heidenröslein’ von Munkelt vortrugen und mit dem ‘Alten Kamerad’, Marsch von Linke, schlossen.
Danach lud unser Joseph uns ein, noch ein Stündchen bei ihm zu verweilen und ein Gläschen Bier mitzutrinken. Nachdem dies Stündchen bis gegen Mitternacht gedauert hatte, und wir uns bei Bier und Musizieren in Es-Dur sehr gut unterhalten hatten, ging die Alte Herren Mannschaft nach Hause. Die jüngere dagegen, treu den Traditionen, traf morgens schon um 7 Uhr in Vaals ein…..