GESLAAGD CONCERT “ONTMOETINGEN” 2005

D
e Koninklijke Harmonie St. Cecilia 1836 Vaals ontmoette jongstleden zaterdag in het 3e ONTMOETINGEN-CONCERT in successie in de “Obelisk” haar collega-Königliche Harmonie Hergenrath, ofwel dirigent Gerhard Sporken ontmoette dirigent Gerhard Sporken. Bijna 15 jaar muzikaal leider van Cecilia nam Gerhard Sporken per 1 januari 2004 ook de leiding op zich van de Königliche van Hergenrath.

N

a het inspelen van beide korpsen in de namiddag deden de leden van beide harmonieën zich te goed aan een broodje met een kop soep, met een oog op het grote scherm gericht, waar zich net de penalty-thriller tussen Oranje -20 en Nkigeria afspeelde. Cecilia speelde haar concert voor de pauze en dirigent Gerhard Sporken had voor deze gelegenheid gevarieerd repertoire gekozen om de specifieke kwaliteiten van beide harmonieen te illustreren. Ter aankondiging van de zomer en ter ere van de bloemenplaats Hergenrath was de bühne door bloemenvereniging “Floralia” weer prachtig aangekleed. De Koninklijke Harmonie begon met “” RAISE OF THE SON” van de componist Rossano Galante, een compositie die als een soort van woordspel zowel de zonsopgang als Christus Verrijzenis zou kunnen verklanken. Er volgde het mysterieus en indrukwekkend “RITUALE” van Elliot Del Borgo, een pre-historisch sacraal ritueel, waarin de macht van de geesten muzikaal wordt uitgebeeld. Na de opzwepende marcha mora “AL AZARCH” van de Spaanse componist Martinez sloot de Vaalser harmonie af met het zomerse “MEXICAN PICTURES” waarin de Zwitserse componist Franco Cesarini Mexicaanse taferelen, vrolijke ritmen, romantische klanken en passie uit de rodeo-arena heeft toongezet. De toehoorders vroegen en kregen een toegift met het 1e deel uit de “SECOND SUITE” van Alfred Reed, een eveneens zonnig zomers klinkend werk, geheel passend bij de zo duidelijke intrede van de zomer de afgelopen dagen.

N
a de pauze trad de Königliche uit Hergenrath voor het voetlicht en ook hier had dirigent Gerhard Sporken repertoire gekozen waarmee deze harmonie haar predikaat “Ensemble besonderer künstlericher Leistung” volledig waar kon maken. Hergenrath startte met de prachtige “SYMPHONIC OVERTURE” van James Barnes, vervolgde met de “4e SYMPHONY” van Alfred Reed en “”FESTIVAL VARIATIONS” van Claude T.Smith, allen composities die grote muzikale en technische vaardigheden vereisen. Composities ook die voor Hergenrath dienen als voorbereiding op hun deelname aan het concours later dit jaar. De Königliche sloot af met de zeer melodieuze compilatie uit de musical “ELISABETH” over het leven van keizerin Sissi, een arrangement van Johan de Meij.
P
resident Jo Kern nam tijdens dit ONTMOETINGEN-concert de gelegenheid te baat om dirigent Gerhard Sporken eens op een andere manier in het spotlight te plaatsen dan via zijn gebruikelijke curriculum vitae: Gerhard Sporken als muzikale autoriteit, die aan zijn kennis en kunde een natuurlijk gezag ontleent. Gerhard Sporken bij wie precisie hoog in het vaandel staat en die geen concessies doet aan hetgeen er qua bezetting en instrumentarium in de partituur staat. Gerhard Sporken als man met humor, die van gezelligheid houdt en vanuit die hoedanigheid met enthousiasme ook meewerkt aan het opzetten en uitvoeren van de jaarlijkse carnavalsrevue, maar die ook daar precisie en waardige muzikale uitvoering eist. Kortom de dirigent die uitstekend past bij de sfeer en de mentaliteit van deze beide harmonieen. Na afloop waren er uiteraard applaus van het publiek en lovende woorden van de president voor de beide korpsen. Voor de beide dirigenten waren er: bloemen voor Hergenrath’s Gerhard Sporken en Rowwen-Heeze-bier voor Cecilia’s Gerhard Sporken, dit laatste als voorplezier voor het aanstaande concert met deze formatie Rowwen Heeze op 21 augustus op het von Clermontplein. Nomaliter begint voor de harmonie na het Ontmoetingen-concert het zomerreces. Met het Rowwen Heeze-concert zo vlak na de vakantie in het verschiet repeteert de harmonie nog twee weken door en neemt dan een welverdiende vakantie.

Vaalser Weekblad 29.6.2005