Met gepaste trots presenteerde president Ellen von Wintersdorff afgelopen week de 12 muzikanten van de Koninklijke Harmonie St. Cecilia 1836 Vaals, die onder leiding van dirigent en componist Fred Deitz het “vertselsje of ’n klèng dreumerei mit moeziek” van schrijver en verteller Jo Kern muzikaal completeerden. Fred Deitz illustreerde muzikaal de diverse passages, die in het verhaal van Liselot de revue passeren.
Het verhaal van Liselott, die, terwijl iedereen nog slaapt, verrast wordt met de uitnodiging om vanuit haar slaapkamertje samen met een kleine vink, een reis met een luchtballon te maken en die dan onderweg een weggevlogen vlieger, vervelende eksters, schaapjeswolken, regenwolken, donder- en bliksemwolken en een regenboog zonder kleurtje groen, ontmoet. In 12 korte stukjes muziek met een steeds in andere vorm terugkerend thema, zijn o.a. de opstijgende luchtballon, de vogels in de tuin, de kwetterende vink, de verschillende wolken, donder en bliksem en de regenboog te beluisteren.
Jo Kern vertelt vanuit een heuse rode voorleesstoel zijn verhaal in zijn dialect, het Völser plat, met de bedoeling ook bij basisschoolleerlingen het mooie van ons dialect onder de aandacht te brengen. De leerlingen (groepen 3, 4, 5 en 6) van de “Kleine Wereld” en de “Robbedoes” hebben van de voorstelling mogen genieten en zelfs interactief in de vorm van het presenteren van de attributen aan het verhaal mogen deelnemen.
De zaal van Jongerencentrum “Fraiche” was door de harmonie voor deze gelegenheid omgetoverd tot een klein theater, versierd met overal luchtballonnetjes, compleet met projectie en attributen zoals de in de lucht hangende grote luchtballonmand van Fred-Air. Na de echte première op vrijdag voor de basisscholen, waren er op zondagmiddag nog twee voorstellingen voor volwassen publiek. Dit, om te laten zien en horen hoe je ons dialect al op jonge leeftijd van de ene naar de volgende generatie kunt loodsen.
Het verhaal is vanuit het Nederlands makkelijk te vertalen naar welk ander dialect (of andere taal) dan ook. De muziek is universeel, dus wellicht vindt het verhaal ook elders nog gelegenheid om het uit te voeren. Jo Kern schonk het product vier jaar geleden aan de harmonie bij zijn afscheid als president van de harmonie, dus wie met het product “LÓFBALLONG” aan de slag wil, wende zich tot de Vaalser harmonie.
De uitvoering van “LÓFBALLONG” kwam tot stand met medewerking van Veldekekring “Um Mamelis” en de Stichting Kunstzinnige Vorming Basisscholen Gemeente Vaals en werd financieel ondersteund door Veldeke Limburg, de Road veur ‘t Limburgs en de Stichting Kunstzinnige Vorming. Licht en geluid werden verzorgd door het gastvrije Jongerencentrum “Fraiche”.