JAHRESBERICHT 1929

Bestuur: onveranderd
Dirigent: . Neumann
Aantal leden: 33
Nieuw lid Ludw. Niessen, klarinet, later hobo.

GEEN KIOSK

Omdat er geen kiosk ter beschikking was, werden dit jaar geen zomerconcerten in de open lucht gegeven. Wel maakte de vereniging twee zogenaamde muzikale wandelingen en wel op 31 augustus en 1 september, dus bij gelegenheid van Koninginne verjaardag.

WINTERCONCERT MET SOLISTEN

Op 12 januari 1930 vond in de zaal van het patronaat een concert plaats met medewerking van het Gemengd Koor o.l.v. dhr.Neumann en de toneelvereniging Dilettanten-Bond. Als solisten had men twee beroepsmusici uit Aken gecontracteerd, namelijk Paul Weber (fluit, saxofoon en xylofoon) en H. Sandvoss (trombone). De kroniek is uiterst enthousiast:….. Dieses Konzert, welches unter Leitung des Ersten Kapellmeisters stand, darf wohl als das Beste bisher bezeichnet werden. Selbst die in banger Erwartung einstudierte Fantasie Cavalleria Rusticana wurde zu aller Zufriedenheit ausgeführt …..

FAMILIEFEEST IN ERE HERSTELD

Sinds 1920 was er geen ‘Stiftungsfest’ meergeorganiseerd. Op verzoek van vele leden werd – met succes – een poging gedaande oude traditie van een jaarlijkse feestavond in ere te herstellen. Alstijdstip had men Carnavals-zondag gekozen en het werd meteen een grandioze avond.In het verenigingslokaal van J. Vaessen in de Tentstraat werden de aanwezigenmet hun echtgenoten urenlang aangenaam bezig gehouden met toneel, voordrachten,verlotingen, muziek en dans. Als gangmakers worden in het verslag de leden Jos.Bröcheler, Hub. Pelzer en Jos. Zinken genoemd.

EVENEMENTEN

1 apr: Eerste mis van neomist Jos. Niessen. Deserenade in de avonduren moest worden onderbroken vanwege een plotselinge regenbui.

12 mei: Kosaken Reiterspiele.

20 mei: Neomist Peter Glück; kerkgang en serenade.

23 juni: Vaandelwijding M.G.V. St. Cäcilia met concert op feestweide.

13 juli: Opening van de grote internationaleindustrietentoonstelling HINT.

14 juli: Schellenboomwijding van Fluit- enTambourcorps St. Jozef.

4 aug: Jubileum van de Vaalser Turnvereniging.

10 aug: Bruiloft van verenigingslid Eg. Recker.

28 dec: Bruiloft van verenigingslid Wilh. Meesters

De Heer Russel schonk een nieuwe grote trom en het muziekstuk ‘Kaiser Walzer’. De vereniging kocht zelf een grote Bes-bas en de bekende ‘Florentiner Marsch’.

De programma’s van de drie volksconcerten in1930:

5 mei:

Aufzug der Stadtwache
Petersburger Schlittenfahrt
Schlussmarsch

Winterconcert op 1 februari 1931:

De harmonie voerde o.a. uit:

Treue um Treue, Marsch Theike
Ouverture Coriolan v. Beethoven
Motive aus derOper Freischütz v. Weber
Fackeltanz Nr.1 in B-dur Meyerbeer

Dirigent Neumann trad op met zijn Gemischter Chor en voerde uit:a) Der Wanderer für Gem Chor a capella b) Rhein-Erinnerung für Chor u. Orchesterc) Gemischte Quartette Mendelssohn

Gezamenlijk gaven harmonie en koor een uitvoering van Seht, er kommt mit Preis gekrönt, Chor und Marsch a.d. Oratorium Judas Maccabäus v. Händel.

M. Jussen en W. Neumann speelden met veel succes een Konzert für Violine und Kontrabass, een compositie van de dirigent. Tot slot trad de Dilettanten-Bond op met de klucht ‘Der gepumpte Vater’ van Ottomar Leopold