SOLISSIMO: van ademloos tot staande ovatie

Ademloos luisterde een tot de allerlaatste stoel bezette zaal naar het fabuleuze pianospel van de zeer jeugdige Arthur en Lucas Jussen en een staande ovatie viel de harmonie samen met haar jeugdharmonie ten deel aan het einde van een zeer gevarieerde op hoog niveau staande concertavond in uitvoeringszaal de Obelisk zaterdagavond 6 november jl.

President Jo Kern had het genoegen een bomvolle zaal te mogen begroeten voor een concert dat helemaal in het teken zou staan van het motto SOLISSIMO en waarin de harmonie bijzondere gastsolisten zou mogen begroeten en niet alleen haar eigen kunnen, maar ook dat van haar uitgebreid jeugdig arsenaal zou gaan demonstreren. De harmonie opende met de compositie HAPPY AND GLORIOUS van de Engelse componist Derek Bourgeois, een concertmars, die met zijn feestelijke, stralende klanken de trend zou zetten voor een enthousiast concert.
Zeer vereerd was de harmonie, daarna, in select ensemble, samen te mogen musiceren met HANS ROERADE, 1e hoboist van het Haagse Residentieorkest, en saxofonist LUC BRAMMERTZ, vaak gezien gast bij de harmonie, internationaal ervaren en veelzijdig muzikant. Uitgevoerd werd het CONCERTO VOOR HOBO, SAXOFOON, RITMESECTIE EN BLAASORKEST HAN DE VRIES van de Nederlandse componist WILLEM BREUKER. Van de hand van deze eigenzinnige, extravagante, steeds grenzen opzoekende en grensverleggende componist mocht ook dito muziek verwacht worden, waaraan zowel uitvoerenden als toehoorders zeker even moesten wennen. De compositie bood beide solisten ruimte hun improvisatiekunsten te tonen en daarvan werd dan ook uitgebreid en zeer vaardig en vakkundig gebruik gemaakt: een bijzonder muziekstuk, bijzondere solisten en een bijzonder geslaagde uitvoering. Voor de harmonieleden heel nieuwe muziek, die zeker van de ensemblespelers extra klasse vraagt.

Daarna werd de concertvleugel in het spotlight geplaatst en was het de beurt aan de 8-jarige ARTHUR JUSSEN, die op een verbazingwekkend o­nbevangen manier het spel tussen THE CAT AND THE MOUSE van de Amerikaanse componist AARON COPLAND op de vleugel verklankte. Zijn technische vaardigheid, zijn contact met het verhaal van Copland, deed het publiek ademloos en vol bewondering luisteren. Het spel tussen de kat en de muis werd het publiek als het ware als een soort imaginaire film voorgeschoteld. Na de slotnoot klonk ovationeel applaus voor zoveel muzikale inhoud, zoveel technische vaardigheid en solistische durf op zo jonge leeftijd. Arthur werd afgewisseld door zijn oudere broertje Lucas, 11 jaar, op zo jonge leeftijd al heel wat ervaring met grote podia als het Concertgebouw, het Kinderprinsengrachtconcert en het Theater aan het Vrijthof samen met het L.S.O. LUCAS JUSSEN vertolkte de prachtige FANTAISIE IMPROMPTU opus 66 van FREDERIC CHOPIN. Zijn vingervlugheid, zijn toucher, op een overigens nog geheel nieuwe nog weinig bespeelde vleugel, zijn weergaloos. De toehoorders reageerden laaiend enthousiast en Lucas voegde spontaan een toegift aan zijn optreden toe. Zowel Arthur als Lucas speelden hun repertoire overigens zonder partituur.De harmonie besloot het eerste gedeelte van het concert met het temperamentvolle temporijke, maar deels ook langzame en rustig klinkende EL CAMINO REAL van ALFRED REED, een compositie die de Vaalser harmonie op het lijf lijkt geschreven, flitsend, snel, brutaal uit te voeren, met in het middenstuk de mogelijkheid mooie, warme harmonieklank te produceren. Voor men in pauze ging, maakte president Jo Kern van de gelegenheid gebruik om alvast de volgende happening onder de aandacht te brengen, nl. het HUB DEITZ CARNAVALS-CONCERT van zaterdag 22 en zondag 23 januari 2005, dat deze keer o­nder het motto: “TUSJE HEMMEL EN EET” over de bühne gaat en waarvan de voorverkoop tijdens de pauze zou gaan starten.Na de pauze werd het podium optimaal bezet door de harmonie samen met haar JEUGDHARMONIE en het tweede gedeelte van het concert zou dan ook in het teken staan van samen musiceren met nadrukkelijke aandacht voor de jeugdige muzikanten. Men startte met een concertwerk dat zich bij uitstek leent om jonge muzikanten het samen musiceren en het muzikaal vertolken van een verhaal te laten ervaren. THE KING ACROSS THE WATER van BRUCE FRASER omvat achtereenvolgens de strijd tussen Schotse en Engelse edelen nabij Edinburg, het rouwen om de vele gesneuvelde krijgers en de uitgelaten overwinningsdans van de Schotten.Opnieuw werd daarna de vleugel in het spotlight geplaatst voor het laatste optreden van ARTHUR en LUCAS JUSSEN, deze keer gezamenlijk gebroederlijk naast elkaar aan 1 vleugel, quatre mains. Uitgevoerd werden uit de PEER GYNT SUITE van EDVARD GRIEG de delen MORGENSTIMMUNG en ANITRA’S TANZ. Het was aandoenlijk dit samenspel te zien en te horen, muzikale taal én lichaamstaal, die deze uitvoering tot een heel gevoelige maakten: de sfeer van de o­ntluikende morgen en de lichte, huppelende vrolijke dans van Anitra tot slot. Arthur en Lucas werden door het publiek met een daverend applaus voor altijd in de armen gesloten. Het programma ging voort en na deze jonge maar toch al aan groot publiek gewende solisten was de beurt aan drie jonge solisten op dwarsfluit uit opleiding en jeugdharmonie die voor het eerst voor gingen soleren voor een zo volle zaal als tijdens dit najaarsconcert.

NATHALIE FALOT, ANNE HERMANS en YAEL OTTENHOF vertolkten geheel zonder schroom en vastberaden, begeleid door de harmonie, het lichtvoetig dansende FUNNY FLUTES van de Nederlandse componist WIM LASEROMS. De echte schroom was er pas toen het publiek hun prestatie beloonde met groot en luid applaus. De jonge solisten werden daarna afgewisseld door twee ervaren solisten/muzikanten, ILONA PELZER-MULLENDERS en MARCO GULPEN, die op trompet de gelegenheid kregen om hun muzikale en technische vaardigheden te demonstreren in de warmbloedige, temperamentvolle compositie ROLIPOPS van JEAN MICHEL FRANCOIS.

De harmonie prijst zich gelukkig muzikanten van dit kaliber in haar midden te hebben. De harmonie ging haar concert swingend afsluiten. Dat de jeugdige muzikanten er niet voor schromen ook muziekstijlen als dixieland te spelen, bewees het dixielandensemble PATRICK SPORKEN, trompet, WENDY ZEGERS, klarinet, CLAUDIA CRUMBACH, saxofoon, RAMON BERTRAND, trombone en ALEXANDER RENARDY, sousafoon, in DIXIELAND JAMBOREE waarin nummers als Copenhagen, Basin Street Blues en When the Saints go marching zijn vervat. Harmonie en publiek waren op stoom , dus voegde dirigent GERHARD SPORKEN er heel passend nog het opzwepende HOOTTENANNY aan toe, waarin alle instrumentgroepen nog eens van zich mochten laten horen. Het publiek beloonde harmonie en solisten met een staande ovatie.

President Jo Kern bedankte met het bijbehorende bloemetje alle solisten van dit concert, de ouders van Arthur en Lucas, Paul en Christianne, voor hun spontane medewerking, feliciteerde de voor het eerst met de grote harmonie meemusicerende leden met de traditionele roos (Chantal Zegers, Lasse en Lino Lemmer, Pascal en Patrick Sporken, Patty Schouren, Manuela Crutzen en Lambert Narinx) en dankte en complimenteerde met uitbundige instemming van de hele harmonie en het talrijke publiek last but not least de o­novertroffen muzikaal leider, dirigent GERHARD SPORKEN.
Met dank voor applaus en sympathie aan alle bezoekers/toehoorders sloot president Jo Kern dit zeer geslaagde najaarsconcert af. En uiteraard bleef het nog heel lang gezellig in de “Obelisk”. Naast de structurele bijdrage van de hoofdsponsoren gemeente Vaals, Rabobank Heuvelland en Cura Advies & Training, de onmisbare steun van de Club van 100 en alle donateurs en begunstigers, was er voor de harmonie deze keer speciale sponsoring van Rob Ramaekers Drogisterij en Parfumerie, Rabobank Heuvelland en ABN/Amro. De harmonie is de sponsoren hiervoor zeer erkentelijk, omdat op deze manier concerten zoals o.a. het najaarsconcert, maar ook de Carnavalsconcerten en zeer zeker de opleiding en begeleiding van jeugdige muzikanten steeds georganiseerd kunnen blijven.

Vaalser Weekblad

Deel dit bericht.