Zaterdag 23 en zondag 24 juni jl. ontving de Koninklijke harmonie in het kader van de traditionele “Ontmoetingen”-concerten de Philharmonie “Gelre”, een regionaal muziekkorps uit de provincie Gelderland met als standplaats Arnhem. President Jo Kern ontving de gasten zaterdagmiddag samen met enkele secondanten op het Drielandenpunt, waar de koffie gereed stond en waar men na de lange busreis even wat frisse lucht kon tanken. Van het feit dat het hoogste punt van Nederland inmiddels was ingepikt door het overzeese eilandje Saba hadden de gasten toen nog een weet. Van daaruit reisde men door naar “Home Franck” in Gemmenich waar men dit weekend zou verblijven. Beide harmonieën repeteerden in de namiddag nog in de zaal en daarna vond de eerste ontmoeting plaats tijdens de gezamenlijke warme maaltijd in de “Obelisk.
Voor een ruim en geïnteresseerd auditorium presenteerden beide harmonieën daarna hun concert. President Jo Kern mocht burgemeestyefr van Loo begroeten, tevens voorzitter van het Koninklijk Limburgse Verbond van Muziekgezelschappen Harmonie, vergezeld van wethouder Sterck. St. Cecilia beet de spits af en oogstte veel bijval met een gevarieerd, boeiend en interessant programma: de sprankelende concertmars SABIC, door de Belgische componist Bert Appermont in opdracht gecomponeerd bij de opening van het Nederlandse hoofdkantoor van Sabic in Sittard. Daarna volgde VOLCANO van Jan van der Roost, tot de verbeelding sprekende muziek over het vulkanische gebied in het Zwarte Woud aan de voet van de Kaiserstuhl. In het werk TIN TIN wordt de bekende stripheld Kuifje ten tonele gevoerd: muziek uit musical “Kuifje en de zonnetempel van Dirk Brossé. Na deze drie Belgische componisten een werk van eigen Limburgse bodem KYKLADES van Hardy Mertens. Een reisimpressie van de Cycladen, de 40 eilandjes in de Egeïsche Zee. Hardy Mertens beschreef met aanstekelijke Griekse ritmes, afgewisseld met melangolieke melodieën een vijftal van deze eilanden. Het publiek beloonde de Vaalser muzikanten o.l.v. dirigent Gerhard Sporken met groot applaus en de vraag om een toegift, de mars JUBILISSIMO. Aan het einde van dit eerste gedeelte van het
Ontmoetrngen”-concert was aan president Jo Kern de eer om de nieuwe beschermvrouwe van de Koninklijke voor ter stellen en te installeren: Mevrouw Quint-Maagdenberg, die reeds tijdens haar ambtstijd als burgemeester van Vaals groot interesse en waardering toonde voor “de Moeziek”. Haar deelname en bijdrage, samen met haar echtgenoot, aan de concertreis naar Polen, was daarvan uitgesproken bewijs. Een oorkonde uit de handen van secretaris Marco Fröhling bezegelde de benoeming en als welkomstgroet en felicitatie uiteraard een bos bloemen en een feestelijke toast op goede samenwerking.
Na de pauze was het de beurt aan de Philharmonie “Gelre” o.l.v. van hun dirigent Hans Welle, voor het laatst op de bok. Hij neemt na 20 jaar afscheid van het Gelderse korps.
“Gelre” opende met LORD TULLAMORE van de Nederlandse componist Carl Wittrock. Hoofdmoot van hun concertbijdrage was de compositie THE SEVEN WONDERS OF THE ANCIENT WORLD van de jonge Gelderse componist Alex Poelman. Een 7-delig werk dat normaliter 45 minuten in beslag neemt, waarvan met drie delen uitvoerde. Mooie, aansprekende muziek met interessante effecten met veel elan uitgevoerd, Na IRISH TUNE FROM COUNTY DERRY van Percy Aldridge Grainger en PIRATES OF THE CARRIBEAN van Klaus Badelt sloot “Gelre” af met een Nederlandse Medley, waarbij het publiek werd uitgenodigd mee te zingen (teksten waren voorhanden) en dat lieten de aanwezigen zich niet tweemaal zeggen. Uit volle borst klonken o.a. “Een beetje verliefd”, “Het kleine café aan de haven”, “Malle Babbe”, enz. Ook de gasten uit Arnhem werden door het publiek beloond met groot applaus en uitgenodigd voor een toegift. Het publiek werd verrast met een jazzy “PRINCE IGOR” van Borodin. President Jo Kern sprak hulde uit aan beide korpsen en in het bijzonder aan het adres van de beide muzikale leiders Hans Welle en Gehard Sporken, onderstreept met een bos bloemen.. Dank was er ook aan het adres van bloemenvereniging “Floralia” die weer voor een prachtige fleurige aankleding van de bühne hadden zorg gedragen. De “Ontmoetingen”-afterparty in Grand-Café Zera duurde nog tot in de vroege uurtjes.
De volgende ochtend stond voor beide korpsen een uitgebreid ontbijtbuffet klaar in Restaurant “Suisse”. Beide korpsen namen in aanwezigheid van de kersverse beschermvrouw Mevrouw Quint afscheid en “Gelre” begaf zich moe maar toch gesterkt naar het Onze Lieve Vrouwe Plein in Maastricht waar men ’s middags nog concerteerde voordat de reis definitief werd ingezet naar huis. De agenda’s van beide verenigingen zullen binnenkort worden getrokken om een afspraak voor een tegenbezoek in Arnhem af te spreken.