KONINKLIJKE HARMONIE ST. CECILIA 1836 VAALS

“GRENZELOOS” 2009

Zaterdag 17 oktober jl. presenteerde de koninklijke harmonie weer haar jaarlijkse najaarsconcert “GRENZELOOS”, waarvoor deze keer over de grens contact was gezocht met het Koninklijk Conservatorium van Luik. O.l.v. professeur Alain Pire was de tromboneklas van het conservatorium te gast, een 10-tal getalenteerde aanstaande beroepsmuzikanten, die zoals zou blijken niet alleen de trombone beheersten maar ook bas, euphonium, hoorn en bastrompet. De Jeugdharmonie o.l.v. Bruno Herff beet de spits af met twee muziekstukken, “THE BEST OF THE BLUES BROTHERS” en “EASY POP SUITE”, die de jeugdige muzikanten in staat stelden diverse muziekstijlen, zoals pop, blues, rock, reggae, ballad, etc. ten gehore te brengen.
De harmonie o.l.v. dirigent Gerhard Sporken opende het concert met een compositie van Alfred Reed, de befaamde Amerikaanse componist die niet in het concertrepertoire mag en kan ontbreken, “THE HOUNDS OF SPRING”. Daarna was de beurt aan solist ALAIN PIRE die samen met de harmonie het “CONCERTINO FOR TROMBONE AND ORCHESTRA” van de Duitse componist Ferdinand David uitvoerde. Het publiek werd daarna getracteerd op twee heel bijzondere, extravagante muziekwerken. De trombonisten van het Luikse conservatorium voerden vanuit de hoeken en zijkanten van de zaal “SPHERE nr.4 “ van de Engelse componist Garret List, voormalig docent aan het Luikse conservatorium, uit. Een ongewoon geluid dat het publiek in de zaal van alle kanten met een zeer ongewone ritmiek bereikte. Direct aansluitend voerde solist Alain Pire, zonder enige begeleiding, “SEQUENZA nr. 5” van de Italiaanse componist Luciano Berio ten tonele. Een herinnering aan de grote clown Grock. Een muziekstuk dat niet alleen beluisterd maar ook gezien moet worden. De luisteraar moet ook zien wat de trombonist met zijn instrument doet en hoe hij de clown uithangt.
Voor de pauze vroeg president Jo Kern aandacht voor een drietal zaken:

1. Bij gelegenheid van het “ONTMOETINGEN”-concert t.g.v. het 50-jarig jubileum van de drumband gaf de harmonie aan foto Mireille Prange opdracht een fotoreportage te maken van het optreden van de drumband om deze reportage aan de drumbandleden als cadeau aan te kunnen bieden. Drumbandcommissaris Jacques Lux nam de fotoboekjes namen de drumbandleden en instructeur Patrick Schmeits in ontvangst. Ook was er een exemplaar voor Dhr. en Mevr. Crutzen van Cura Advies & Training, die als hoofdsponsor van de harmonie vooral de drumband een extra warm hart toedragen.

2. Dirigent Gerhard Sporken staat sedert 1989 bij de harmonie op de bok. Daarmee is hij de langst dirigerende muzikaal leider in de geschiedenis van de harmonie. De harmonie kende sinds de oprichting in 1836 tot vandaag 21 dirigenten, waarvan overigens 70% uit het buitenland afkomstig was. De eerste dirigent was Herr Herzogenrath, de langst dirigerende was tot nu toe Arnold Keller (1882-1902), gevolgd door monsieur Jean Herzet, die de huidige dirigent Gerhard Sporken destijds bij de harmonie introduceerde. Gerhard Sporken is vanaf nu recordhouder en als het aan de harmonie ligt nog voor vele jaren. Om de extra band, menselijk en muzikaal, tussen harmonie en Gerhard Sporken extra te onderstrepen bood de harmonie hem een glazen kunstwerk aan van glasblazer/kunstenaar Gerardo, uiteraard vergezeld van een bos bloemen voor mevrouw Sporken.

3. Het ‘GRENZELOOS”-concert is elk jaar het moment voor de harmonie om de titel van de aanstaande “HUB DEITZ CARNAVALSREVUE” prijs te geven. President Jo Kern onthulde titel en affiche: ″LA VIET, LA VÓT, LA VINSTERLEER″.

Na de pauze vervolgden de studenten van het Luikse conservatorium met “TOCCATA” van de Italiaanse componist Girolamo Frescolbaldi. Een muziekstuk, oorspronkelijk geschreven voor orgeluitvoering. Een virtuoze fantasieachtige compositie waarmee de musici de grenzen van hun blaasinstrumenten, trombone, euphonium, bas, hoorn, bastrompet, kunnen opzoeken. Er volgde een tweede compositie van Alfred Reed, “FIRST SUITE FOR BAND”, waar de componist met voorbedachte rade een ongebruikelijke mix van stijlen toepast om daarmee reactie te ontlokken. Een mars en een langzaam deel als gebruikelijke opzet, gevolgd door een aanstekelijke rag en een opzwepende galop. Na het nog vers in het geheugen liggende bezoek van de Spaanse harmonie uit Bocairent afgelopen zomer mocht natuurlijk ook de paso doble niet ontbreken. “EL TORICO DE LA CUERDA”, het verhaal van de jonge stier die door een meute voorthollende mensen door de straten van een Spaans dorp wordt getrokken werd door de jonge Spaanse componist Luis Serrano Alarcon spectaculair verklankt.
Harmonie en studenten van het Conservatoire Royal de Liège sloten gezamenlijk het concert af met een van de bekendste composities van de Argentijnse componist Astor Piazzolla “LIBERTANGO”, symboliserend Piazzolla’s breuk met de klassieke tango op weg naar de tango nuevo.
Aan het einde van dit bijzondere “GRENZELOOS”-concert waren er de gebruikelijke rozen voor de muzikanten die voor het eerst een najaarsconcert met de grote harmonie meespeelden: Mareike Moraal, Paulina Kindermann, Vincent Sparrenberg, Sophie Sparrenberg, Sharon van Horck en Ria Schwanen. En uiteraard werden ook de drie muzikale leiders, Bruno Herff, Alain Pire en Gerhard Sporken in de bloemetjes gezet.
Al met al een zeer geslaagde muzikale presentatie met aparte muziek en bijzondere gasten. De harmonie gaat nu op weg naar, eerst haar Ceciliafeest/familiefeest, met muzikale opluistering van de eucharistieviering in de St. Pauluskerk op zondag 22 november aanstaande en daarna naar de “HUB DEITZ CARNAVALSREVUE 2010”, waarvan de voorbereidingen al in volle gang zijn: “LA VIET, LA VÓT, LA VINSTERLEER”

Maar daarover later meer!