KONINKLIJKE HARMONIE ST. CECILIA 1836 VAALS

SUCCESVOL NAJAARSCONCERT “GRENZELOOS 2007”

Zaterdag 13 oktober jl. speelde de harmonie onder leiding van dirigent Gerhard Sporken voor een volle “Obelisk” een zeer gevarieerd najaarsconcert “Grenzeloos 2007”. Na een feestelijk openingswerk, de concertmars “CEREMONIAL MARCH” van Jan van der Roost, volgde een tweede compositie van deze Belgische componist, het zeer expressieve “VOLCANO”, een sfeertekening van de vulkanische Eifel. De harmonie sloot voor de pauze af met het concourswerk “DANCERIES” van de Engelsman Kenneth Hesketh, een mix van 17e eeuwse dansmelodieën.

Na de pauze startte het programma met een zeer verrassend optreden van de drumband onder leiding van hun nieuwe instructeur Patrick Schmeits, die de drumband weer nieuw elan en enthousiasme heeft ingeblazen. Het publiek werd door het enthousiasme van de muzikanten gevangen en beloonde hun optreden dan ook met een groot applaus. De drumband is gelukkig weer groeiende en met dit succesvolle optreden in gedachten is deze sectie van de harmonie op een heel goede weg. Daarna was het de beurt aan de Jeugdharmonie onder leiding van hun dirigent Bruno Herff. De Jeugdharmonie is inmiddels opgedeeld in een sectie voor beginnende leerling-muzikantjes en een sectie voor reeds meer gevorderde jonge leerling-muzikanten. Tijdens dit concert was het de beurt aan de beginnende muzikantjes, die voor het eerst voor groot publiek tijdens een officieel concert van de grote harmonie hun kunnen mochten laten horen. Bruno Herff voerde een drietal werken uit waarin goed viel te beluisteren met welke Nachwuchs de harmonie voor de toekomst gelukkig gezegend is.

Daarna was het weer de beurt aan de grote harmonie nu in combinatie met de gevorderde jeugd van de Jeugdharmonie. Samen voerde men eerst het werk “KYKLADES” van de Limburgse componist Hardy Mertens uit, een muzikale impressie van deze Griekse eilandengroep. Hoe grenzeloos de mogelijkheden zijn voor een harmonieorkest bewees het daarop volgende werk, “CZARDAS” van Vitorio Montes, uitgevoerd door de violist Mathieu Michel. Opzwepende, warmbloedige zigeunermuziek in een virtuoze vioolsolo, begeleid door de harmonie. De harmonie sloot het concert af met de filmmuziek van Klaus Badelt voor de film “PIRATES OF THE CARRIBEAN”, muziek, passend bij een spektakelstuk als deze film met Johnny Dep. En natuurlijk kon een Zugabe niet uitblijven. De harmonie tracteerde het publiek op een compilatie van nummers van de befaamde rockformatie Queen, onder de passende titel “GOD SAVE THE QUEEN”. Het publiek beloonde dirigent en muzikanten andermaal met een ruim applaus en president Jo Kern dankte met bloemen voor de solist Mathieu Michel, de drie dirigenten Patrick Schmeitz, Bruno Herf en Gerhard Sporken en er was een roos voor twee muzikanten die voor het eerst op een officieel concert mee musiceerden: Michelle Heindrichs en Ritch Pelzer. En over bloemen gesproken: de bloemversiering van de bühne was uiteraard weer van “Floralia”. De harmonie gaat nu op weg naar de volgende activiteiten. Eerst het Ceciliafeest en dan de “Hub Deitz Carnavalsrevue 2008” onder de net geproklameerde titel “ET IS NOCH SUPPE DA”.