augustus 2005 CONCERT MET “ROWWEN HÈZE”
In 2005 werd de Stichting Kunstevenementen Vaals gevraagd mee te werken aan de organisatie van een pilot-project van de Provincie Limburg en het Huis voor de Kunsten: de populaire band “Rowwen Hèze” in concert met Limburgse harmonieën en fanfares. De Vaalser harmonie werd door de Stichting benaderd en zegde als eerste toe en beet daarmee de spits af. Zondagmiddag 21 augustus 2005. Een grote schare muziekliefhebbers toog naar het centrum van Vaals. Om precies te zijn: naar het sfeervolle von Clermontplein met zijn pachtige historische bebouwing, dat op deze feestmiddag als decor voor een speciaal proefconcert zou dienen. Op een groot podium concerteerde de Koninklijke Harmonie St.Cecilia 1836 Vaals samen met de populaire band uit het Limburgse plaatsje America: Rowwen Hèze!
D
e ouverture was voor “De Moeziek”. Het von Clermontplein was gezellig druk. De temperatuur was uitstekend en het bleef de hele middag droog. Tientallen vrijwilligers zorgden ervoor dat alles rondom de organisatie op rolletjes liep. Onder leiding van dirigent Gerard Sporken opende de harmonie het openlucht concert met “My dear country” en maakte aansluitend meteen indruk met enkele welklinkende en bekende marsen. In dit voortreffelijk harmonisch samenspel van muzikanten was plaats ingeruimd voor enkele spraakmakende solo’s. De trompettisten Marco Gulpen, Ed Klein en Patrick Sporken en hoboïste Sylvie Corman kregen een gul applaus na hun individuele intermezzi.
R
ond 14.30 uur kwam Rowwen Hèze het podium op en het aangekondigde samenspel tussen de harmonie van Vaals en Rowwen Hèze kreeg zijn beslag. De vele Rowwen Hèze fans waren er duidelijk over: samen met de muzikanten uit Vaals klonken de drie gespeelde Rowwen Hèze nummers: “Vur de kerk op het plein”, “Auto-Vliegtuug”, en “Hotel HouDoe” als een klokje, beter gezegd: deze succesnummers van de boys uit America hadden nu nog meer body. En daar waren de Vaalser muzikanten debet aan. Bravo! Na het geslaagde duo-concert was het de beurt aan Rowwen Hèze om het genietende publiek te trakteren op een gezellig en typisch “Rowwen Hèze”uurtje. De rasmuzikanten genoten van de enorme belangstelling en beloonden de toeschouwers op een show waar de vonken van afvlogen. Uiteindelijk kwamen de harmonieleden de Rowwen Hèze mannen weer gezelschap houden op het podium om gezamenlijk voor het spetterend slotstuk te zorgen. Het publiek, de organisatie, en uiteraard ook alle muzikanten…..iedereen was meer dan tevreden. Het idee van Rowwen Hèze om via dit proefconcert uit te testen of de band tezamen met Limburgse Harmonieen tot een echte reeks Frühschoppen/ Matinee-concerten ophet loklale dorpsplein kan komen, leek na het enorme succes in Vaals, in alle opzichten geslaagd.